joi, martie 28, 2013

MESAJELE SUBLIMINALE


Am auzit cu toţii de mesaje subliminale. Când spunem mesaje subliminale, ne gândim la acele mesaje care sunt primite de o persoană în mod inconştient, urmând ca ea să reacţioneze la ele aparent involuntar. Astăzi, în acest articol, voi încerca, drag cititor, să îți dau câteva repere despre aceste mesaje subliminale, pe care fiecare din noi le receptăm și le emitem voluntar sau involuntar pentru ca, de acum încolo, să încerci să le folosești în avantajul tău.

În primul rând trebuie să știi că mesajele subliminale sunt acele mesaje care au drept scop punerea în acţiune a persoanei care le interceptează. Cei care le transmit au scopul de a determina interlocutorul să cumpere ceva, să facă o acţiune, să reacționeze într-un anumit fel, să voteze o anumită persoană. Mesajele subliminale se doresc a fi comenzi mentale, iar efectul lor este măsurat în gradul în care individul care le-a primit reacţionează la ele. Comenzile mentale se doresc a fi cuvinte simple inserate în mod repetat într-un discurs sau într-o reclamă, cu un efectul scontat de a determina creierul să gândească într-un anumit fel sau să declanşeze o anumită acțiune. O regulă simplă a mesajelor subliminale spune că, pentru a avea efect, aceste comenzi trebuie formulate în termeni pozitivi, scurți de impact. Iată câteva exemple:

Gândeşte-te!

Cumpără!

Ia decizia!

Lucrează cu noi!

Ai încredere în mine!

Te poţi baza pe mine!

Revoltă-te!

Citeşte!

Scrie!

Emite o poziţie!

Fii atent!

Lista poate continua cu multe alte asemenea mesaje, însă lucrurile sunt puțin mai complexe decât par, simpla folosire a acestor cuvinte nu înseamnă că vom și obține efectul dorit, de cele mai multe ori obținându-se chiar efectul contrar. Nu rareori aud oameni în jurul meu care reacționează la aceste mesaje cu o poziție defensiv-agresivă: ”De ce îmi spui tu ce să fac?”, ”Nu-mi mai comanda tu!”, ”Lasă-mă în pace!” sau ”De ce mă critici?”. De regulă, fiecare dintre noi este reticent la asemenea mesaje directe, aproape imperative, bănuind că se vrea în mod obligatoriu manipularea și, astfel, crezând că este îngrădită libertatea personală. Cu toate acestea, dacă sunt transmise corespunzător, cu un anumit ton, într-o anumită conjunctură și creând o anumită stare celui ce le recepționează, fie că ne dăm seama, fie că nu, aceste lucruri au efecte asupra tuturor, indiferent cât de reticenți am fi fiecare dintre noi. În psihologie există un exemplu grăitor în acest sens: dacă ți-aș spune în acest moment ”nu te gândi la un elefant roz!”... spune-mi, te rog, care ți-a fost primul gând și prima reprezentare mentală? Să fie, oare, aceea a unui elefant roz?... ???... Acum este clar, cred, pentru toată lumea, avem zilnic de-a face cu mesaje subliminale, mesaje pe care le întâlnim la tot pasul, de la magazinul de telefonie din colț și până la tricourile tinerilor cu mesaje inscripționate, care mai de care mai originale... La toate acestea, creierul, fie că ne place, fie că nu, reacţionează. Ce culoare avea elefantul despre care v-am vorbit? Dar eterna reclamă la Coca-Cola cum sună? Cumva ”Always Coca-Cola”? Vedeți, funcţionează!

 

Să trecem, însă, acum puțin în registrul faptelor și să vedem cum putem să transmitem noi mesaje, astfel încât acestea să aibă efect? Iată, drag cititor, succint, câteva reguli de care trebuie să ții seama:

·        Transmite în TERMENI POZITIVI comanda ta, nicidecum în termeni negativi

Atunci când dai o comandă să nu facă un lucru sau altul, creierul, înainte de a se gândi cum să nu facă lucrul respectiv, își va imagina cum să-l facă. Atenție, părinți! Nu spuneți copilului: ”Nu scăpa cheia!”, ”Ai grijă să nu cazi!”, ”Nu fă prostia să ieși afară dezbrăcat!”. Mai curând orientați-vă către mesaje de genul:

”Ai grijă de cheie!”

”Ține-ţi echilibrul!”

”Stai nemişcat!” (în loc de ”Nu te mişca!”)

”Păstrează-ţi calmul!” (în loc de de ”Nu te mai agita!”)

”Acţionează” (în loc de ”Nu mai fi pasiv!”)

·        Ascunde mesajul

Există tehnici mai fine de a transmite un mesaj, astfel încât să nu brutalizezi interlocutorul. O tehnică foarte simplă este aceea de a ascunde comanda în spatele unei negaţii. Această tehnică este bine-cunoscută de către cei ce lucrează în vânzări:

”Nu te hotărî înainte de a-mi asculta toate argumentele!”

”Nu fii de acord cu mine până nu...”

”Nu ne alege pe noi decât după...”

”Nu trage concluzia că suntem parteneri de încredere, decât după ce-ți voi arăta...”

De fapt, în toate aceste afirmaţii, vei transmite comanda ca interlocutorul tău să ia o decizie anume, dorită de tine, după ce tu îi vei expune toate argumentele!

·        Înfăşoară-ţi mesajul prin redirecţionarea atenţiei

Aceasta este o altă tehnică, folosită în vânzări, de a transmite un anumit mesaj, astfel încât el să aibă un efect scontat cât mai bun. Cea mai simplă metodă de redirecţionarea atenţiei este ca mesajul tău să fie prins între aspecte care îl interesează mai mult pe partenerul tău de discuție.

”Pentru a avea încredere în noi, trebuie să aflaţi şi părerile clienţilor noştri”

”În timp ce dumneavoastră vă veţi hotărî că suntem cea mai buna alegere, eu vă voi împărtăşi câteva facilităţi-cheie”

”Să te hotărăşti să semnezi acest contract nu este un lucru simplu şi vă voi explica şi de ce!”

”Deşi suntem convinşi că va trebui să ştiţi multe lucruri înainte de a avea încredere în noi, vă voi expune pe scurt câteva din acele aspecte relevante care, cu siguranţă, vi se vor părea interesante”

”Deşi este lucrul cel mai simplu să semnăm contractul, înainte de asta aş dori să vă mai enumăr trei lucruri importante”

După cum vezi, este transmis mesajul de acţiune, urmat mai apoi de direcţionarea atenţiei către anumite aspecte relevante pentru partenerul de discuție!


Acestea ar fi, în linii mari, trei reguli simple, dar de efect, pe care ar trebui să le înveți a le utiliza, dacă îți dorești să fii o persoană care începe să comunice persuasiv cu cei din jurul său. Cu siguranță, mai sunt si alte trucuri demne de știut în tehnica folosirii mesajelor subliminale, însă, pentru un prim contact cu acest concept, este suficient să-ți însușești la perfecție recomandările mele.

 

Îți doresc mult succes în persuadarea interlocutorilor tăi și nu uita că te aștept cu comentarii și sugestii la cele scrise de mine.

 

Cu drag,

Ștefania

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu