Pentru
mulți dintre noi, criza n-a început nici acum 1 an și nici nu se va termina
peste alți 2. S-ar părea că trecem de la o criză la alta în permanență, de
parcă întreaga viață ar fi o continuă criză: criză de timp, criză de haine,
criză de joburi, criză de oportunități, criză de bani, criză de afectivitate,
criză de mijloace... ce mai, peste tot numai criză!... Cum putem vorbi de ieșitul
la liman, cum putem înainta și evolua, când noi nici măcar nu putem ține pasul
cu toată vâltoarea care se prăvale pe lângă noi și prin noi? Viața își urmează
cursul ei firesc și nu se oprește nici măcar dacă o rugăm frumos. Ea vine și ne
aduce alte și alte provocări, iar de modul în care ne raportăm la aceste
provocări depinde abilitatea noastră de a conduce viața sau de a ne lăsa
conduși de ea.
Astăzi
ne vom opri puțin să discutăm despre managementul personal al timpului. De ce?
Pentru că timpul e una din problemele majore ale oamenilor societății actuale.
Angrenați în diverse activități, nimic parcă nu mai are constanța și echilibrul
pe care îl aveau pe vremuri activitățile și împărțirea pe fracțiuni a timpului
unei zile. Altădată știam că serviciul începe la 7.00 și se termină la 15.00,
la 16.00 vine copilul de la școală și luăm masa în familie, până la 19.00 facem
teme și apoi copiii se joacă, iar adulții mai fac câteva treburi organizatorice
sau de relaxare. Acum... lucrurile se complică: începem în mod normal programul
la 9.00, dar plecăm de acasă de la 7.30 căci ieri n-am terminat prezentarea pe
care trebuie să o prezentăm la ședința de la ora 10.00. La birou, munca e o
continuă fugă, cu sarcini ce sunt toate urgente și toate de o importanță
maximă. Colegii te roagă să-i ajuți, șefii îți pasează și alte proiecte, că
doar ești competent, subalternii fac lucrul de mântuială, căci e cineva care
mai verifică o dată materialul, tu cu competența ta... totul se transformă la
serviciu într-un vârtej... Din care îți impui să ieși la ora 19.00 și reușești
la ora 20.00, după ce vezi că toți au plecat, partenerul te sună să vadă dacă
te mai așteaptă sau mănâncă singur, ți-aduci aminte că trebuia să fi mers la
spectacolul copilului, iar în frigider știi că nu mai e nimic de mâncare...
Acasă totul trebuie luat de la capăt, căci jucăriile puse de tine ieri la loc
sunt iar în mijlocul casei, hainele purtate lăsate toate la întâmplare, coșul
cu rufe de călcat plin și vasele nespălate... Ca să nu mai vorbim că ți-ai luat
la tine dosarul cu ultimul proiect, poate apuci să mai arunci o privire înainte
să adormi...
Înainte
de a intra în panică și a te înfuria, bine ar fi să arunci o privire asupra
modului în care îți organizezi timpul. Organizarea eficace a timpului este o decizie
conștientă, prin care hotărâm ceea ce este important și apoi ne planificăm
timpul și viața în funcție de aceste aspecte. Cheia problemei este să gândești proactiv. Nu aștepta și nu lăsa
timpul să te preseze. Preia controlul și decide cum îți vei organiza timpul.
Pentru aceasta, gândește-te câteva secunde: ce este important cu adevărat
pentru tine? Ce acțiuni trebuie să duci la îndeplinire pentru a avea
rezultatele dorite (fie ele profesionale sau personale)? ”Nimeni nu are timp
suficient, dar cu toții dispunem de tot timpul existent” spune o vorbă cât se
poate de adevărată. Fă să fii dintre aceia care ÎȘI FAC TIMP, nu dintre cei
care se plâng mereu că n-au timp!
Ce
ne facem, însă, că urgențele apar din toate părțile, oamenii ne cer să
respectăm termenele limită, apar și mii de alte lucruri la care nici nu te-ai
fi gândit.... Ai putea spune, și pe bună dreptate, de unde atâta proactivitate
în aceste condiții?? Sfatul meu în aceste situații e să încerci să supraviețuiești,
căci nu prea ai cum să schimbi ceva de la o secundă la alta. Singurul lucru
care te ajută, dar doar pe termen mediu și lung, nicidecum pe termen scurt, e
să încerci să faci tot ce ține de tine să reduci numărul acestor situații,
planificând lucrurile în avans, adică fiind proactivi!
Cu
timpul, vei observa că ordinea
priorităților se va schimba. Părinții acordă mai mult timp familiei, decât
indivizii singuri. Un student va acorda timp studiului, față de un licențiat
care simte nevoia să se detașeze o perioadă de citit și învățat. Un proaspăt
angajat va tinde să petreacă la început mai mult timp birou, pentru a se
acomoda cu noile sarcini și pentru a face o impresie bună, mai mult decât un
angajat vechi care a cam demonstrat tot ceea ce era de demonstrat în fața
șefilor. Ia aminte de fiecare etapă prin care treci și reactualizează-ți mereu
prioritățile din viața ta, acordându-le acestora cea mai mare importanță și,
deci, cea mai mare cantitate de timp.
Un
factor important de care mai trebuie să ții seama este echilibrul. Ține cont că nu suntem făcuți să ne concentrăm asupra
unui singur lucru, excluzându-le pe toate celelalte prezente din viața noastră.
Chiar dacă prioritatea ta din acest moment este afirmarea profesională, fă-ți
timp pentru relaxare, sport, prieteni și distracție. Și aceste aspecte sunt
esențiale pentru tine, pentru că din ele îți iei energia atât de necesară
pentru a te ocupa de solicitările din câmpul muncii.
Un
instrument bun de care să ții seama în lupta ta cu timpul este ceea ce
specialiștii numesc principiul lui
Pareto. Spre sfârșitul secolului XIX, economistul italian Vilfredo Pareto a
observat că 80% din averi erau deținute de 20% din populație. Această ecuație
(denumită de cele mai multe ori regula 20/80 sau principiul lui Pareto) a fost
generalizată asupra multor aspecte ale vieții noastre: 20% din oamenii din
firmă fac 80% din muncă, 20% din agenți fac 80% din vânzări, 20% din hainele
din dulapul nostru le îmbrăcăm în 80% din timp, 80% din timpul nostru este
petrecut pentru a rezolva 20% din probleme. Și exemple mai multe poți da tu din
viața ta proprie... Eficiența noastră, în acest caz constă în a identifica și a
rezolva acele probleme care sunt esențiale și asupra cărora merită să ne
aplecăm în procent de 80% din timpul nostru.
Metodele
de management al timpului sunt numeroase și tratate pe larg atât în lucrări de
specialitate, cât și în articole de psihologie cotidiană, așa încât nu vom
insista asupra lor în acest moment. Poate într-un articol viitor. Până atunci,
însă, îți propun un test pe care să ți-l autoaplici. Tabloul răspunsurilor
tale, afirmative sau negative, te pot ajuta să iei o decizie. Așadar, răspunde
cu DA sau NU la următoarele întrebări:
1. Trebuie
să răspund mereu la situații de criză, căutând să le rezolv.
2. Am
foarte puțin timp pentru planificare în avans sau selectarea priorităților.
3. Când
plec de la serviciu ”la timp”, mă simt vinovat sau stresat pentru sarcinile
rămase neterminate.
4. Îmi
este greu să-mi găsesc timpul necesar pentru familie/prieteni.
5. Chiar
și atunci când nu lucrez, îmi este greu să nu mă mai gândesc la ceea ce se
întâmplă la serviciu.
6. De
cele mai multe ori am foarte mult de lucru.
7. Nu
am suficient timp pentru a mă implica în activități care mi-ar mări reputația
profesională.
8. Nu
pot decât să sper că voi face față termenelor.
9. Îmi
este greu să găsesc un sistem de organizare a timpului care să funcționeze bine
în cazul meu.
10. Sunt
mereu aceleași câteva probleme sau persoane care îmi ocupă cea mai mare partea
a timpului.
Dacă
ai chiar și un singur răspuns afirmativ, pot spune că ai oarecare dificultăți
în gestionarea timpului. Cu cât numărul răspunsurilor de DA cresc, cu atât
dificultățile sunt mai mari. FĂ-ȚI ACUM PUȚIN TIMP și începe să lucrezi la remedierea lor.
Fericirea ține de tine, nu de altcineva!
Te
aștept și data viitoare să evoluăm împreună.
Cu
drag,
Ștefania.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu