„Pe
ulița satului, într-o căruță plină-ochi, trasă de un singur măgar amărât cu
ochelari de cal, care nu se urnea deloc, un țăran striga cât îl ținea gura:
„Diii Joianule! Diii Murgule! Diii Floricica! Diii Lucica!”... Întrebat dacă a
uitat cum se numește măgarul, țăranul răspunse hotărât: „Nuuu, nuuu, știu cum
îl cheamă, că doar eu i-am pus numele, dar vreau să îi dau impresia că nu e
singur, că muncește în echipă…”
Pilda
de mai sus, fie că este o glumă, fie că este un adevăr amar, este expresia unei
sintagme din ce în ce mai întâlnite în zilele noastre: aceea de ”muncă în
echipă”. Iar această muncă în echipă începe din ce în ce mai mult să-și facă
loc cu necesitate în organizațiile românești, unde avem imperios nevoie să
depășim momentele de individualitate exagerată și stările apăsătoare de muncă continuă
lipsită de căldura relațiilor interumane.
Foarte
des aud oameni care își schimbă locul de muncă și apoi exclamă: ”ce șef bun
aveam dincolo”, ”îmi lipsesc colegii și atmosfera de familie de la fostul loc
de muncă”, ”discutam orice și știam sigur că sunt înțeles”, ”mă simțeam bine la
serviciu, mă simțeam ca acasă”. Aceste replici subliniază un fapt foarte
important în atingerea nivelului de satisfacție profesională, deși n-ar părea
acest lucru, și anume: asigurarea confortului afectiv de care fiecare din noi
avem nevoie pentru a ne simți valoroși și pentru a avea dorință și voință de a
merge mai departe și de a evolua.
Ce înseamnă o echipă?
O
echipă nu există doar pentru că cineva a pus niște oameni să lucreze împreună.
Acela se numește grup. Iar un grup devine echipă doar în măsura în care membrii
săi manifestă interacțiuni, schimburi intelectuale și verbale, într-o atmosferă
de lucru constructivă și din care nu se exclude latura emoțională. Puterea unei
echipe stă în oamenii care o formează și care lucrează împreună. Ei au
capacitatea de a face față unor situații dificile dacă li se oferă timp
suficient, încurajare și libertatea de a lucra asupra soluțiilor, adică dacă
simt că au lângă ei și deasupra lor oameni, și nu roboți. Dezvoltarea echipei
în cel mai bun sens înseamnă a crea oamenilor oportunitatea de a se întâlni
pentru a împărtăși ideile, experiențele, nemulțumirile și pentru a lucra
împreună.
Echipa trebuie să fie motivată
Fiecare manager trebuie să fie conștient că trebuie să își
motiveze echipa cu care lucrează, atât financiar, cât și non-financiar. Motivând
angajații, aceștia vor munci mai mult, mai eficient, într-un mediu plăcut,
toate acestea ducând la creșterea productivității firmei, la o calitate
superioară a produselor/serviciilor companiei. Mulți manageri au înțeles faptul
că nu este nevoie doar de o motivare financiară a angajaților, de multe ori
aceștia apreciind mai mult o simplă recunoaștere a meritelor prin
mult-așteptatul: ”Felicitări! Ai făcut o treabă bună!”.
Ce este și ce nu este
team-building-ul?
Team-building-ul este o metodă foarte des utilizată în vederea
creșterii nivelului de coeziune și de apropiere în echipă, un bun mijloc de
motivare a oamenilor dintr-o organizație. Team-building-ul NU este o metodă de
a-i bine-dispune pe angajați, de a face un ”grătar împreună”, ci prin el se
încearcă găsirea punctelor forte ale fiecărui membru al echipei, aflarea
punctelor comune între membrii echipei, influențarea în mod pozitiv a moralului
întregii echipe și atingerea unui nivel de performanță ridicat la nivel de
organizație. Team-building-ul reușește într-un timp relativ scurt să întregească
o echipă, membrii să aibă încredere în valorile celorlalți membri, cu toții
ajungând să relaționeze mult mai eficient.
De ce team-building?
Pentru
că o echipă nu se creează niciodată singură. O echipă nu există ca atare doar pentru că cineva a pus
niște oameni să lucreze împreună și i-a numit generic: ECHIPĂ. Nici măcar
atunci când oamenii ajung să fie prieteni între ei și împărtășesc, la locul de
muncă, aceleași obiective, ei nu constituie obligatoriu o echipă eficientă.
Pentru a transforma un grup în echipă trebuie să antrenezi o serie de abilități.
Ce aabilități
trebuie îmbunătățite pentru ca o echipă să fie performantă?
Planificarea. Oamenii gândesc, în general: ”acțiune, înainte de toate!”, fără să se
gândească mai întâi la pașii pe care ar fi necesar să-i urmeze. Atenție, proiectele
vor eșua din cauza acestei atitudini!
Comunicarea. Se asigură membrii echipei că fiecare a înțeles care este planul? Se țin
permanent informați unii pe ceilalți? Comunică într-un mod deschis, transparent
și productiv?
Ascultarea. Sunt oamenii într-adevăr atenți la ceea ce spune fiecare coleg? Are fiecare
prilejul să-și exprime părerea? Dacă sunteți manager, știți, cu siguranță, că,
în echipa pe care o conduceți, unele voci nu se aud deloc, pentru că vorbitorii
dominanți nu renunță niciodată.
Participarea. Este incurajat fiecare să contribuie la realizarea sarcinii, prin acest
lucru reducându-se efectul de chiul social?
Cooperarea. Cer oamenii ajutor la nevoie? Îl primesc? Se tratează între ei cu respect?
Se încurajează?
Rolurile. Știu
membrii echipei cine și pentru ce este responsabil? Ce face liderul? Hotărăște
sau moderează?
Obiectivele. Împărtașesc oamenii același obiectiv? Și aceleași valori care îi ajută să
atingă obiectivul?
Dacă ați identificat aceste probleme, le-ați și rezolvat pe jumătate. Și veți fi de acord că e nevoie de un team-building.
Dacă ați identificat aceste probleme, le-ați și rezolvat pe jumătate. Și veți fi de acord că e nevoie de un team-building.
Pledoarie
finală pentru team-building
Nu este vorba despre un moft atunci când organizațiile
apelează la acest serviciu, ci de un serviciu de resurse umane care urmărește
rezolvarea problemelor cu care se confruntă organizația prin cooperare,
comunicare eficientă, implicarea oamenilor în luarea deciziilor, transparență
și leadership. De ce nu se pot dezvolta asemenea abilități doar prin procesul
muncii? Pentru că scopul muncii în organizație este, de cele mai multe ori,
produsul/rezultatul, iar modul în care este realizat produsul/rezultatul,
procesul în sine trece, din păcate, pe locul doi. În cadrul unui team-building,
dimpotrivă, accentul cade pe procesul de învățare într-un cadru mai puțin
oficial, în care indivizii ajung să se exprime mult mai liber ca oameni, nu
doar ca angajați. Se întâmplă ca în timpul team-building-ului echipa să nu
reușească să îndeplinească perfect nicio sarcină. Asta nu înseamnă eșec, pentru
că miza nu e rezolvarea exercițiului, ci învățarea. Și uneori obținem cea mai
profundă înțelegere dintr-o ratare, ceea ce la muncă nu ne este permis.
Concluzie
Pentru a fi eficienți și a ne simți bine la locul de
muncă, e important să lucrăm în echipă. Munca în echipă presupune prietenie,
respect, înțelegere, comunicare și ajutor, chiar și la serviciu. Și unde să le
găsim, dacă nu la persoanele de lângă noi, la colegii noștri?
Te aștept și data viitoare să evoluăm împreună.
Cu drag,
Ștefania
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu